„Miej serce i patrzaj w serce”

Przedstawienie z okazji 104. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości

 

Rok 2022 został ogłoszony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Romantyzmu Polskiego. W stosownej uchwale czytamy: „ Literatura i kultura polskiego romantyzmu ukształtowały wymiar i profil duchowy Polaków”. Ta epoka jako pierwsza musiała się zmierzyć z utratą przez Polskę niepodległości, a tym samym z zagadnieniem, jak za pomocą ojczystego języka nie tylko zachować narodową tożsamość, a więc tradycję, kulturę i pamięć o historii, ale przede wszystkim wzmocnić ducha patriotyzmu i wartości, które stale będą motywować Polaków do podejmowania próby przywrócenia ojczyźnie wolności. „To romantyzmowi zawdzięczamy wypracowanie najważniejszych cech pozwalających nam przetrwać nawet najdramatyczniejsze próby zniszczenia narodu: honor, waleczność, miłość do rodzinnej ziemi, przywiązanie do tradycji, empatia wobec losu innych i gotowość do ofiar, otwartość na inne kultury i przywiązanie do wolności” – pisze dalej polski ustawodawca.

Zanim jednak to nastąpiło - w 1822 roku w Wilnie wydany został tom „Ballady i romanse” autorstwa 24-letniego poety Adama Mickiewicza. Wtedy po raz pierwszy ujrzały światło dzienne „Romantyczność”, „Powrót taty”, „Świtezianka”, „Pani Twardowska”, bez których trudno wyobrazić sobie ostatnie 200 lat polskiej literatury i kultury.

Fabuła ballady jest ramą, w którą wpisana została sytuacja jednostki wobec losu i problemów moralnych, takich jak: wina i kara, wierność i zdrada. Ze względu na źródło motywów i tematów, którym są wierzenia prostego ludu i podania krążące wśród gminu, nie dziwi w balladach obecność fantastycznych, tajemniczych postaci – rusałek, widm, diabłów, duchów. Również ludowy kodeks moralny wyznacza sposób rozumienia winy i kary. Atmosfera tajemniczości i  grozy bywa czasem przełamywana humorem i programową naiwnością.

W naszym przedstawieniu sięgnęliśmy po teksty najbliższe uczniom – lekturę obowiązkową z zakresu szkoły podstawowej i średniej. W „Powrocie taty” oglądaliśmy świat z naiwnej perspektywy dziecka. W „Świteziance” – historia dwojga zakochanych obnażyła wiarołomstwo, które musiało zostać surowo ukarane, choć bohater nie walczył z równym sobie przeciwnikiem. Utwór „Pani Twardowska” nawiązuje do znanej legendy o panu Twardowskim, którego spryt i inteligencja pozwoliły przechytrzyć samego diabła. Zaś przejmująca tragedia bohaterki „Romantyczności” uświadomiła nam, że do prawdy dochodzi się również drogą intuicji, a „czucie i wiara” zdecydowanie poszerzają horyzont poznawczy człowieka.

Spektakl został przygotowany przez szkolne koło teatralne pod opieką p. Małgorzaty Gwóźdź, zaś oprawę muzyczną zapewniły solistki i szkolny chór pod batutą p. Bernadety Stawowczyk-Zemanek oraz uczniowie naszej szkoły grający na instrumentach muzycznych: Olga Kańtor, Julita i Filip Żondlakowie. Przedstawienie zaprezentowano 10 listopada dla uczniów naszej szkoły, a także 11 listopada dla mieszkańców Gminy Osiek.