„Miej serce i patrzaj w serce”

Przedstawienie z okazji 104. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości

 

Rok 2022 został ogłoszony przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Rokiem Romantyzmu Polskiego. W stosownej uchwale czytamy: „ Literatura i kultura polskiego romantyzmu ukształtowały wymiar i profil duchowy Polaków”. Ta epoka jako pierwsza musiała się zmierzyć z utratą przez Polskę niepodległości, a tym samym z zagadnieniem, jak za pomocą ojczystego języka nie tylko zachować narodową tożsamość, a więc tradycję, kulturę i pamięć o historii, ale przede wszystkim wzmocnić ducha patriotyzmu i wartości, które stale będą motywować Polaków do podejmowania próby przywrócenia ojczyźnie wolności. „To romantyzmowi zawdzięczamy wypracowanie najważniejszych cech pozwalających nam przetrwać nawet najdramatyczniejsze próby zniszczenia narodu: honor, waleczność, miłość do rodzinnej ziemi, przywiązanie do tradycji, empatia wobec losu innych i gotowość do ofiar, otwartość na inne kultury i przywiązanie do wolności” – pisze dalej polski ustawodawca.

Zanim jednak to nastąpiło - w 1822 roku w Wilnie wydany został tom „Ballady i romanse” autorstwa 24-letniego poety Adama Mickiewicza. Wtedy po raz pierwszy ujrzały światło dzienne „Romantyczność”, „Powrót taty”, „Świtezianka”, „Pani Twardowska”, bez których trudno wyobrazić sobie ostatnie 200 lat polskiej literatury i kultury.

Fabuła ballady jest ramą, w którą wpisana została sytuacja jednostki wobec losu i problemów moralnych, takich jak: wina i kara, wierność i zdrada. Ze względu na źródło motywów i tematów, którym są wierzenia prostego ludu i podania krążące wśród gminu, nie dziwi w balladach obecność fantastycznych, tajemniczych postaci – rusałek, widm, diabłów, duchów. Również ludowy kodeks moralny wyznacza sposób rozumienia winy i kary. Atmosfera tajemniczości i  grozy bywa czasem przełamywana humorem i programową naiwnością.

W naszym przedstawieniu sięgnęliśmy po teksty najbliższe uczniom – lekturę obowiązkową z zakresu szkoły podstawowej i średniej. W „Powrocie taty” oglądaliśmy świat z naiwnej perspektywy dziecka. W „Świteziance” – historia dwojga zakochanych obnażyła wiarołomstwo, które musiało zostać surowo ukarane, choć bohater nie walczył z równym sobie przeciwnikiem. Utwór „Pani Twardowska” nawiązuje do znanej legendy o panu Twardowskim, którego spryt i inteligencja pozwoliły przechytrzyć samego diabła. Zaś przejmująca tragedia bohaterki „Romantyczności” uświadomiła nam, że do prawdy dochodzi się również drogą intuicji, a „czucie i wiara” zdecydowanie poszerzają horyzont poznawczy człowieka.

Spektakl został przygotowany przez szkolne koło teatralne pod opieką p. Małgorzaty Gwóźdź, zaś oprawę muzyczną zapewniły solistki i szkolny chór pod batutą p. Bernadety Stawowczyk-Zemanek oraz uczniowie naszej szkoły grający na instrumentach muzycznych: Olga Kańtor, Julita i Filip Żondlakowie. Przedstawienie zaprezentowano 10 listopada dla uczniów naszej szkoły, a także 11 listopada dla mieszkańców Gminy Osiek.

001.jpg 002.jpg 003.jpg

004.jpg 005.jpg 006.jpg

007.jpg 008.jpg 009.jpg

010.jpg 011.jpg 012.jpg

013.jpg 014.jpg 015.jpg

016.jpg 017.jpg 018.jpg

019.jpg 020.jpg 021.jpg

022.jpg 023.jpg 024.jpg

025.jpg 026.jpg 027.jpg

028.jpg 029.jpg 030.jpg

031.jpg 032.jpg 033.jpg

034.jpg 035.jpg 036.jpg

037.jpg 038.jpg 039.jpg

040.jpg 041.jpg 042.jpg

043.jpg 044.jpg 045.jpg

046.jpg 047.jpg 048.jpg

049.jpg 050.jpg 051.jpg

052.jpg 053.jpg 054.jpg

055.jpg 056.jpg