# laboratoria przyszłości – okulary VR 
wirtualny świat na lekcjach historii

Uczniowie klasy V b oraz VII a uczestniczyli w lekcji historii z wykorzystaniem gogli VR. Dzięki nowoczesnej technologii, mogli zobaczyć piramidy w Gizie i zwiedzić wnętrze grobowca Ramzesa VI w Dolinie Królów. Oglądali również  model popiersia królowej Nefertiti oraz starożytną egipska trumnę.

Wszystkie treści wyświetlane w okularach  przekazywane były z komputera nauczyciela, dzięki czemu nauczyciel sprawuje pełną  kontrolę nad realizowanym zadaniem, a uczniowie z pełnym zaangażowaniem skoncentrowani byli na określonym zagadnieniu.

Ta niecodzienna lekcja możliwa była  dzięki narzędziom, w jakie wyposażona jest pracownia VR za sprawą  programu ,,Laboratoria przyszłości.”

nauczyciel  historii Monika Rycerz

Warsztaty i prelekcja dla rodziców w  Ekopracowni – Laboratorium młodego przyrodnika – „ Chrońmy naszą planetę”.

W środę 15 listopada 2023 r. odbyły się warsztaty przyrodnicze dla mieszkańców Osieka w nowo otwartej ekopracowni.

Prowadzące, panie  Agata Lacheta oraz Aneta Kała zaprezentowały pomoce dydaktyczne zakupione w ramach projektu „ Ekopracownia – zielone serce szkoły”.

Uczestnicy zajęć mogli dokonać obserwacji wybranego preparatu pod mikroskopem, za pomocą gogli VR zobaczyć mrowisko, poznać działanie studni artezyjskiej oraz odgadnąć odgłosy ptaków.

Podczas wykładu prowadzące przybliżyły tematykę - segregacji odpadów, wtórnego wykorzystania opakowań do zabawy i sztuki, oszczędzanie wody i energii.

W dniu 25 października uczniowie klasy ósmej udali się do Oświęcimia w celu zwiedzanie  miejsca pamięci- Państwowego Muzeum Auschwitz- Birkenau oraz wzięli udział w warsztatach "Przedmiot w historii".
Pierwszym punktem zwiedzania był obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau, do którego wejście otwiera brama z napisem „Arbeit macht frei”, co oznacza „Praca czyni wolnym”. Uczniowie mieli świadomość, że każdy, kto tutaj trafił, był skazany na cierpienie i najprawdopodobniej śmierć. Na miejscu czekał przewodnik, który zaznajomił młodzież z historią obozu, na terenie którego znajdowały się bloki oznaczone numerami i pełniące różne funkcje.
Uczniowie mieli okazję zobaczyć jedno z pomieszczeń, w którym   znajdowały się liczne fotografie przedstawiające ludzi w różnym wieku i różnej narodowości. Na ścianach korytarzy oglądali zdjęcia więźniów wymordowanych oraz zmarłych w wyniku głodu , wycieńczenia i chorób. Były tam również umieszczone za szybami przedmioty codziennego użytku, np. buty, garnki, ubrania, protezy nóg, okulary…
Pod Ścianą Śmierci z powagą i smutkiem oddali cześć wymordowanym. Po zwiedzeniu Oświęcimia pojechali do Brzezinki- oddalonego o kilka kilometrów kolejnego obozu zagłady. Tam znajdowało się około 300 baraków i tory, po których przewożono więźniów pociągami. W tym miejscu dowiedzieli się, jak wyglądało codzienne życie ofiar- gdzie spali, pracowali, co jedli. Mogli zobaczyć ruiny krematorium oraz dowiedzieli się, w jaki sposób wprowadzano tam ludzi, którzy nie mieli świadomości, że idą na śmierć. Wzruszeni i świadomi historii, którą należy znać, żegnali to smutne miejsce, a następnie udali się na warsztaty, na których tworzyli historię do konkretnych przedmiotów z obozu. Swoje przypuszczenia sprawdzali ze zgromadzoną dokumentacją na temat tych przedmiotów.

Odsłaniamy świat reklamy

26.10.2023 klasy 5a, 5b oraz 7a wzięły udział w nietypowej lekcji, która odbyła się w OCK w Oświęcimiu.
W pierwszej części zajęć uczniowie mieli okazję  dowiedzieć się, jakich metod używają reklamodawcy, aby namówić nas do zakupu danego produktu lub usługi. Uczniowie poznali, jak reklamy odwołują się do naszych emocji oraz analizowali wybrane reklamy społeczne.
Po tych ciekawych doświadczeniach zaprezentowany został film pt. Chłopiec w chmurach, przedstawiający wzruszającą historię nastolatka, który zjednoczył się z przyrodą, wykazał się wytrwałością i pokonał wiele trudności, które stanęły na jego drodze, podczas realizacji zamierzonego celu.

Traktat o wspólnocie


10 listopada uczniowie naszej szkoły zostali zaproszeni na salę widowiskową Urzędu Gminy w Osieku, by wraz z nauczycielami obejrzeć spektakl, przygotowany przez ich kolegów ze szkoły. Autorką scenariusza i reżyserką jest pani Małgorzata Gwóźdź, oprawę wokalną przygotowała pani Bernadeta Stawowczyk-Zemanek oraz chór szkolny, scenografię wykonały panie: Anna Kacorzyk, Justyna Kłys i Elżbieta Micor, a oświetlenie i nagłośnienie nadzorował pan Jarosław Lenart. Warto dodać, że inscenizacja została zaprezentowana także 11 listopada dla mieszkańców Gminy Osiek, wpisując się w gminne obchody Święta Niepodległości.
Przedstawienie, które w tym roku obejrzeli uczniowie naszej szkoły z okazji 105. rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości,  nosiło tytuł Traktat o wspólnocie. Słowo traktat ma dwa znaczenia: jest to umowa międzynarodowa, a więc namacalny dowód porozumienia, dogadania się, co powinno być jednym z najważniejszych celów każdej wspólnoty, ale - jak wiemy - nie zawsze jest on łatwy do osiągnięcia.
Drugie znaczenie słowa traktat to : dzieło naukowe, zawierające wykład na jakiś temat. I właśnie ten  spektakl, zachowując wszelkie proporcje, był takim teatralny wykładem  pokazującym oczywiste zalety, ale i grzechy wspólnoty.

akcja  „Przerwa na czytanie”  - #przerwanaczytanie

Uczniowie czytali swoje przyniesione książki  lub pożyczone z biblioteki. Uczennice klas siódmych spotkały się z grupami przedszkolnymi i spędziły z nimi czas, czytając im krótkie ciekawa opowieści.

organizator: biblioteka szkolna we współpracy z wychowawcami i nauczycielami.