„Ziemia- nasz wspólny dom”
IV Małopolskie Dni dla Klimatu

„Dni dla Klimatu” są inicjatywą mająca na celu zaangażowanie mieszkańców w działania na rzecz ochrony środowiska. Z tej okazji uczniowie klas pierwszych, przedszkolaki oraz nauczyciele zorganizowali hepening. Kolorowe plakaty przypomniały, jak ważne są codzienne działania, które wspierają ochronę środowiska. Uczestnicy mogli sprawdzić swoją wiedzę na temat haseł proekologicznych. Pytania dotyczyły zasad segregacji śmieci, oszczędzania energii czy wpływu naszych wyborów na klimat. Quiz nie tylko edukował, ale także dostarczył wielu emocji. Każdą poprawna odpowiedź nagradzana była sadzonkami #drzewodlaklimatu, ufundowanymi przez Powiat Oświęcimski w ramach projektu EKOMAŁOPOLSKA.

Projekt jest doskonałą okazją do rozmów o wyzwaniach współczesnego świata i poszukiwania rozwiązań, które każdy z nas może wprowadzać w życie. Wspólne działania udowodniły, że nawet najmniejsze kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Organizatorzy szacują, że w poprzednich edycjach Małopolskiego Dnia dla Klimatu posadzono już blisko 80 tysięcy drzew, a każda sadzonka „to krok w stronę lepszego klimatu”.

Uczniowie klas drugich przygotowali przedstawienie poświęcone tradycjom wielkanocnym. Występ łączył elementy religijne z ludowymi zwyczajami, przybliżając znaczenie Świąt Wielkanocnych w radosnej, wiosennej atmosferze.

Dzieci zaprezentowały wiersze tematyczne, w których pojawiły się symbole świąt – zmartwychwstanie, pisanki, zajączki, kurczaczki i budząca się do życia przyroda. Całość dopełniły śpiew, taniec oraz dekoracje współtworzone przez dzieci.

Nie obyło się również bez wielkanocnych życzeń skierowanych do wszystkich uczniów, rodziców, nauczycieli oraz pracowników naszej szkoły: zdrowia, spokoju i radości, wiosennego optymizmu i nadziei, rodzinnego ciepła oraz chwil pełnych uśmiechu!

 Pierwszy Dzień Wiosny w Naszej Szkole!

21 marca to wyjątkowa data – pierwszy dzień kalendarzowej wiosny!

Z tej okazji wychowawcy klas młodszych organizowali aktywności, które wprowadziły dzieci w radosny, wiosenny nastrój.

Jak świętowaliśmy? Wśród pomysłów znalazły się zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, kolorowy korowód wiosenny czy kreatywne warsztaty ogrodnicze.  Zielona przestrzeń wokół szkoły stanowiła świetne miejsce do poszukiwań pierwszych zwiastunów wiosny.

W ramach zajęć plastycznych dzieci przygotowały piękne dekoracje na powitanie nowej pory roku.

Nieskromnie przyznamy, że prace plastyczne naszych uczniów zachwycają w załączonej galerii zdjęć :)

 

21 marca

Światowy Dzień Zespołu Downa

 

         21 marca jest dniem obchodów Światowego Dnia Zespołu Downa. Święto ustanowiono w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, od 2012 roku jest organizowane pod patronatem Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ).

         Dzień ten ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat osób z Zespołem Downa, ich praw, możliwości oraz wyzwań z jakimi borykają się na co dzień. Wada ta polega na tym, że w 21 parze chromosomów osoby z zespołem Downa zamiast dwóch, mają trzy chromosomy.

Jednym z symboli obchodów jest noszenie skarpetek nie do pary o różnych kolorach i wzorach. Nasza społeczność szkolna wykonała różnorodne skarpetki, dając tym samym gest solidarności i wsparcia z osobami z zespołem Downa. Kolorowe skarpetki nie do pary to także symbol niedopasowania społecznego i genotypowego z jakimi mierzą się osoby z zespołem Downa. Celem podejmowanych działań jest zachęcanie do wyrażania naszej tolerancji, zrozumienia oraz wsparcia.

 

 

Mistrzowie kuchni

 

Trzecioklasiści w ramach zajęć „Laboratoria przyszłości” wykorzystali kuchenne akcesoria, aby przygotować pyszne posiłki. Usmażyli puszyste placuszki, czyli angielskie pancakes. Przełożyli czekoladą, dżemem, udekorowali owocami oraz przyprószyli cukrem pudrem.

Podczas kolejnych kulinarnych zmagań wspólnie upiekli francuskie rogaliki wypełnione marmoladą lub kremem czekoladowym.

Niewątpliwie, podczas edukacyjnych trudów, nie brakowało im ostatnio słodkich przekąsek.

 

„Baśnie Dalekiego Wschodu”

          Uczniowie klas 1-3 obejrzeli w Domu Kultury w Kętach spektakl zaprezentowany przez aktorów Teatru Nowoczesnego pt. „Najpiękniejsze Baśnie Dalekiego Wschodu”. Baśniowa sceneria, barwne postacie, kostiumy, wspaniała muzyka, efekty świetlne, a przede wszystkim świetna gra aktorów przeniosła dzieci w magiczny świat baśni. Przedstawione motywy i ludzkie zachowania przekazały odbiorcom mądrość życia. Baśniowa tematyka stała się doskonałym wstępem do poznania i zrozumienia kultury Dalekowschodniej.  

Sztuka była lekcją rozwijania umiejętności słuchania i koncentracji; rozwijania wrażliwości artystycznej i estetycznej; kompetencji językowych oraz zrozumienia wartości zawartych w baśniach. Przybliżenie tradycji, wartości, symboliki baśni Dalekiego Wschodu kształtuje postawy szacunku dla różnorodności i wielokulturowości.

Rozmawia z aktorami po spektaklu była świetną okazją do rozwijania umiejętności komunikacyjnych oraz pomogła dzieciom zrozumieć proces twórczy i  kulisy teatru. Uczniowie zadawali pytania i dzielili się swoimi spostrzeżeniami, co pozwoliło na rozumienie sztuki oraz jej roli w życiu.