MARATON RKO

W dniu 16 października obchodzony jest Światowy Dzień Przywracania Czynności Serca. Akcja zwraca uwagę na zwiększenie świadomości znaczenia ratowania ludzkiego życia poprzez resuscytację krążeniowo – oddechową przez osoby postronne.

W tym dniu uczniowie aktywnie uczestniczyli w akcji „Maraton RKO”, organizowanej przez Małopolski Oddział Okręgowy Polskiego Czerwonego Krzyża. Akcja polegała na nieprzerwalnym wykonywaniu Resuscytacji Krążeniowo – Oddechowej (RKO) przez 2 minuty, po których do RKO przystępował kolejny uczeń (resuscytacja polegała wyłącznie na uciskach klatki piersiowej bez wdechów ratunkowych). Celem akcji było zwrócenie uwagi uczniów na potrzebę nauki udzielania pierwszej pomocy i ratowanie ludzkiego życia. Koordynatorem maratonu była p. A. Lacheta.

PARADA MITOLOGICZNA

Starożytna Grecja jest bardzo interesująca i po dziś dzień inspiruje bardzo  wielu twórców, także uczniów naszej szkoły. Na Paradę mitologiczną przybyły prawie wszystkie greckie boginie i greccy bogowie: mądra Atena z sową, znakomita łuczniczka Artemida, bogini urodzaju Demeter i jej córka Persefona, najpotężniejsza bogini Olimpu Hera, bogini ogniska domowego Hestia, z różą piękna Afrodyta, Erynie – boginie zemsty i kary, gromowładny władca bogów Zeus, Hades z wiernym psem Cerberem, boski posłaniec Hermes, bóg słońca Helios, Hefajstos z młotem
i Ares z mieczem, bóg teatru Dionizos z apetycznymi winogronami, władca mórz Posejdon z trójzębem oraz najpiękniejszy z bogów Apollo.
          Przygotowanie się do parady wymagało czasu i energii. Należało zadbać o strój i atrybuty oraz zaprezentować postać. Wysiłek bogów i bogiń włożony w przygotowania został doceniony przez uczniów naszej szkoły oraz nauczycieli wielkimi brawami, licznymi pochwałami, szóstkami
i wzorowym zachowaniem.

Dziękujemy również wszystkim rodzicom i opiekunom dzieci, którzy wzięli udział w przygotowaniu strojów i rekwizytów. 

Nie ma przesady w stwierdzeniu, że nasi uczniowie są po prostu boscy :)

Przedstawienie mitologiczne „Cierpienia Demeter”

9 października na sali widowiskowej  Centrum Czytelnictwa, Kultury i Sportu w Osieku odbyła się premiera przedstawienia „Cierpienia Demeter” w wykonaniu członków i członkiń szkolnego koła teatralnego. Uczniowie klas 4-8 z uwagą śledzili losy bogini, która rozpaczliwie poszukiwała swej córki, Kory porwanej przez Hadesa. W rolę Demeter wcieliła się Sofia Prysvitla, uczennica klasy 8 c. Ale nie tylko ona musiała odegrać na scenie całą gamę emocji – od rozpaczy po radość. Także bóg podziemi, którego zagrał Jakub Boba z 6a, musiał czule przemawiać do Kory albo uciekać się do podstępu z granatem. A sama Kora ( w tej roli Tina Prysvitla) przepięknie tęskniła za ziemią i przeciwstawiała się Hadesowi.

Jedną z bardziej przejmujących scen była modlitwa głodujących wieśniaków, którzy prosili boginię urodzaju, by powstrzymała swój gniew. Przejmująca muzyka na flecie dodawała grozy sytuacji.

Spektakl zakończył się greckim tańcem radości do bardzo znanej melodii „Grek Zorba”, a wykonały go nimfy i Helios.

Dwudzielną scenografię do przedstawienia (kwitnąca ziemia i czarny, ponury Hades) stworzyła pani Anna Kacorzyk. Natomiast Cerber pilnujący wejścia do świata cieni został wykonany przez ucznia Alana Naglika z 5c.

DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ

11 października obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Edukacji Narodowej. To święto wszystkich pracowników oświaty. Z tej okazji przedstawiciele klas czwartych pod okiem Pani Agnieszki Frazik przygotowali akademię. W humorystyczny sposób zaprezentowali scenki z życia szkoły oraz podziękowali nauczycielom za trud, jaki muszą codziennie włożyć w swoją pracę. Występ został uświetniony przez śpiew chóru pod batutą Pani Bernadety Stawowczyk – Zemanek.

Światowy Dzień Zwierząt

4 października  w dzień patrona zwierząt – św. Franciszka z Asyżu obchodzony jest „Światowy Dzień Zwierząt”. Od tego dnia rozpoczyna się Tydzień Zwierząt, trwający do 10 października. W naszej szkole również obchodziliśmy to święto, którego pomysłodawcami był  samorząd szkolny. W ramach działań uczniowie klas I-VIII mogli przebrać się za swojego ulubionego pupila. W tym dniu w naszej szkole pojawiło się dużo kotów, piesków, niedźwiedzi czy myszek. Uczniowie stanęli na wysokości zadania, a niektóre przebrania naprawdę wszystkich zachwyciły!

Podczas zajęć szkolnych, świetlicowych  uczniowie wypowiadali  się na temat swoich ulubieńców, poznali różne ciekawostki na temat zwierząt oraz wiadomości dotyczące opieki nad nimi. Jednocześnie ruszyła też akcja wspomagana przez dzieci i rodziców z naszej szkoły schroniska dla zwierząt.  Był to bardzo wesoły dzień w naszej szkole,  podczas którego uczniowie  wykazali  się wielką kreatywnością i pomysłowością.

                                                                                          Samorząd Uczniowski 

We wtorek po raz kolejny świętowaliśmy w naszej szkole  Międzynarodowy Dzień Muzyki. Ten dzień  obchodzony jest na całym świecie w dniu 1 października od roku 1975r. zainicjowany przez Yehudi Menuhina, ówczesnego Prezydenta Międzynarodowej Rady Muzyki działającej pod egidą organizacji UNESCO. Głównym celem tego święta jest przedstawienie muzyki w taki sposób, by była kojarzona jako dobro ludzkości oraz promocja muzyków jako tych, którzy tworzą piękno muzyki.  Międzynarodowy Dzień Muzyki to przede wszystkim okazja do wysłuchania koncertów i uczestnictwa
w różnych muzycznych wydarzeniach na całym świecie.

W tym dniu cała społeczność naszej szkoły spotkała się, żeby uczcić ten dzień dźwiękami muzyki. Na początku zaprezentowały się klasy II, które wykonały piosenkę „Jesienny deszczyk”.

Następnie zaprezentował się uczeń klasy 8 Filip Mozołowicz. Filip jest wielkim pasjonatem gry na pianinie. Nasz „muzyczny kącik” z pianinem to właśnie pomysł naszego zdolnego kolegi. Filip każdą wolną chwilę oprócz nauki, przeznacza na ćwiczenie. Szczególnie upodobał sobie muzykę Fryderyka Chopina. Należy podkreślić, że Filip jest samoukiem, nie jest prowadzony przez żadnego nauczyciela fortepianu. Wszystkiego nauczył się sam . Utwory Fryderyka Chopina należą do jednych
z najtrudniejszych. Trzeba posiadać świetną technikę i bardzo dużo ćwiczyć, żeby móc wykonywać jego utwory. Filip wykonał dla nas dwa utwory: