Innowacja Pedagogiczna

„Mój świat – Moje zmysły”

Kolejny cykl zajęć realizowanej innowacji pedagogicznej w świetlicy szkolnej dotyczył zmysłu dotyku. Zmysł ten pozwala człowiekowi poznawać otaczający go świat. Receptory dotyku to złożoność i różnorodność odczuwania i czucia. Bez możliwości odczuwania dotyku nie bylibyśmy w stanie funkcjonować poprawnie. Zmysł ten jest niezwykle cenny, pełni on funkcję ostrzegawczą sygnalizując zagrożenie za pomocą bodźców bólowych. Jest także ważny w procesie nawiązywania relacji z innymi. Człowiek ma czucie powierzchowne oraz mechanizm czucia głębokiego, z którym wiąże się zmysł równowagi. Uczniowie w czasie zajęć mogli ćwiczyć swoją równowagę oraz odczucia poprzez różnego rodzaju tekstury i tor przeszkód. Dzieci aktywnie i bardzo chętnie przechodzili po sensorycznych przeszkodach. Wspólnie rozmawiano na temat odczuć oraz przeżyć, które towarzyszą człowiekowi w życiu. Wykonano wspólną tematyczną pracę plastyczną. Celem zajęć było zachęcanie i podejmowanie zabaw badawczych, które rozwijają zmysły; doświadczanie poprzez eksperymenty oraz zabawy z elementami sensorycznymi; nawiązywanie relacji i współpracy w grupie oraz rozwijanie empatii wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami.