- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Świetlica artykuły
- Odsłony: 1019
Kolejny cykl zajęć z programu już za nami. Uczniowie dowiedzieli się o prawach, jakie im przysługują. Jednak z prawami idą też obowiązki, o czym należy pamiętać. Dzieci zapoznały się z takimi tematami jak:
- Prawa w kontekście mediów, w tym elektronicznych
- Prawa małego autora
- Zasady bezpiecznego korzystania z mediów
- Uwrażliwienie na potrzeby i trudności w dostępie do kultury informacji
Celem zajęć było kształtowanie oraz utrwalanie bezpiecznego korzystania z sieci i multimediów. Rozumienie, że ludzie mają równe prawa niezależnie od wyglądu, wyznania, urodzenia, statusu materialnego, narodowości, tradycji. Położono nacisk na rozwijanie umiejętności korzystania z przekazów medialnych; stosując ich wytwory w swojej twórczej działalności znając prawa autorskie. Zwrócono uwagę na utrwalanie wiadomości na temat czasu korzystania z multimediów oraz reagowanie na wszelkie zagrożenia.
Uczniowie rozwiązywali tematyczny quiz, pomagali Psotnikowi i wykonali ciekawe prace plastyczne oraz ułożyli Kodeks Bezpiecznego Korzystania z Internetu.
- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Świetlica artykuły
- Odsłony: 1060
Innowacja Pedagogiczna
„Mój świat – Moje zmysły”
Kolejny cykl zajęć realizowanej innowacji pedagogicznej w świetlicy szkolnej dotyczył zmysłu dotyku. Zmysł ten pozwala człowiekowi poznawać otaczający go świat. Receptory dotyku to złożoność i różnorodność odczuwania i czucia. Bez możliwości odczuwania dotyku nie bylibyśmy w stanie funkcjonować poprawnie. Zmysł ten jest niezwykle cenny, pełni on funkcję ostrzegawczą sygnalizując zagrożenie za pomocą bodźców bólowych. Jest także ważny w procesie nawiązywania relacji z innymi. Człowiek ma czucie powierzchowne oraz mechanizm czucia głębokiego, z którym wiąże się zmysł równowagi. Uczniowie w czasie zajęć mogli ćwiczyć swoją równowagę oraz odczucia poprzez różnego rodzaju tekstury i tor przeszkód. Dzieci aktywnie i bardzo chętnie przechodzili po sensorycznych przeszkodach. Wspólnie rozmawiano na temat odczuć oraz przeżyć, które towarzyszą człowiekowi w życiu. Wykonano wspólną tematyczną pracę plastyczną. Celem zajęć było zachęcanie i podejmowanie zabaw badawczych, które rozwijają zmysły; doświadczanie poprzez eksperymenty oraz zabawy z elementami sensorycznymi; nawiązywanie relacji i współpracy w grupie oraz rozwijanie empatii wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami.
- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Świetlica artykuły
- Odsłony: 1046
Mega Misja – Język Mediów
Uczniowie w świetlicy szkolnej zrealizowali kolejny cykl zajęć, którego tematyką był język mediów. Dzieci poznały formy komunikatów medialnych w programach informacyjnych oraz rozrywkowych. Kształtowały umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych. Stworzyły krótkie programy telewizyjne. Uczniowie kierowali uwagę na wypowiedzi osób dorosłych, kolegów i koleżanek., słuchali i rozumieli komunikaty, uczucia i emocje jakie zostały im przekazywane. Dzieci odróżniały opinie od faktu, uczyły się o sposobach poruszania się w świecie informacji. Zilustrowały bajki i baśnie korzystając z narzędzi multimedialnych. Uczniowie rozmawiali o komunikatach przedstawianych za pomocą narzędzia jaką jest emotikon. Dobierali właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych. Dzieci wykonały tematyczne prace plastyczne oraz wysłuchały wybranych bajek dla dzieci.
- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Świetlica artykuły
- Odsłony: 921
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA
„Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie po świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały”…
Fragment wiersza M. Brykczyńskiego pt. „Prawa dziecka”
Edukacja o prawach dziecka jest ważnym elementem całego procesu kształcenia i wychowania. Niezależnie od koloru skóry, pochodzenia, wyznania, przekonań, pozycji społecznej, wykształcenia, przynależności kulturowej, języka, każdemu dziecku przysługują takie same prawa –,, Prawa Dziecka”. „Konwencja o prawach dziecka” ma na celu wspierać i chronić dzieci w prawidłowym rozwoju. W tym roku Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka upływał pod hasłem tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji.
- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Świetlica artykuły
- Odsłony: 969
Dziecko w środowisku medialnym to kolejny cykl zajęć z programu MegaMisja. Tym razem uczniowie razem z Psotnikiem:
- zdobywali umiejętności przedstawianie się – nie tylko w internecie
- poznawali zasady skutecznej i grzecznej komunikacji
- dowiedzieli się o różnych rodzajach i stylach komunikatorów
- odróżniali świat fikcji od rzeczywistości
W czasie zajęć uczniowie tworzyli swoje symbole, które mogłyby służyć jako awatary. Rozmawiali o swoich nickach oraz sposobach bezpiecznego poruszania się w internecie. Poznali zasady komunikowania się w praktyce. Tworzyli SMS-y zwracając się odpowiednio do wybranych osób. Uczniowie w formie zabaw komunikowali się nie tylko słowami, ale także obrazami, gestami czy dźwiękiem. Rozmawiano o świecie fikcji i świecie realnym. Uczniowie bardzo chętnie wykonywali prace plastyczne nawiązujące do poszczególnych tematów. Dzieci w trakcie zabawy ,,pomogły” Psotnikowi uwolnić się oraz zdobywać kolejne punkty.
- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Świetlica artykuły
- Odsłony: 1118
Mój Świat – Moje Zmysły
W roku szkolnym 2022/2023 nauczyciele współorganizujący proces kształcenia: p. A. Lacheta i A. Turek prowadzą dla uczniów korzystających z opieki świetlicowe zajęcia innowacyjne j: „Mój Świat – Moje Zmysły”. Celem zajęć jest ułatwienie uczniom poznawania otaczającego nas świata za pomocą zmysłów; rozwijanie i pogłębianie wiedzy; zdobywanie doświadczeń poprzez eksperymenty i zabawy sensoryczne; nawiązywanie relacji w grupie oraz wzbogacanie słownictwa. Celem warsztatów jest również rozwijanie empatii wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami.
Pierwsze zajęcia dotyczyły zmysłu wzroku. Uczniowie poznali zasady dbania o swój wzrok; dowiedzieli się jakie trudności towarzyszą osobom z niepełnosprawnością wzrokową w ich funkcjonowaniu; wysłuchali ciekawych informacji dotyczących psa przewodnika oraz oglądali krótki, tematyczny film edukacyjny dla dzieci. Wspólnie poznali zasady pomocy osobie niewidomej w Jej życiu codziennym. Dzieci uczestniczyły także w tematycznej zabawie sensorycznej. Zapoznały się z alfabetem Braille’a oraz wypełniły swój ,,sześcio punkt”.