Nasza Szkoła w bieżącym roku szkolnym 2022/2023 realizuje program profilaktyki antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”, który jest adresowany do uczniów klas I-II, korzystających z zajęć w świetlicy szkolnej oraz ich rodziców. Program inicjowany jest przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z resortem edukacji oraz w partnerstwie lokalnym. Celem programu jest wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy. Zajęcia warsztatowe są adekwatne  do wieku uczniów. Nauczyciele prowadzą je z wykorzystaniem metod aktywizujących. Treści w programie dotyczą zdrowia; zostały uporządkowane oraz dostosowane do percepcji dzieci. Program ma charakter profilaktyczny.

Uczniowie świetlicy szkolnej w roku szkolnym 2022/2023 biorą udział w projekcie Mały Miś. Celem programu jest:
    
    • rozwijanie czytelnictwa oraz zachęcanie do czytania w domu oraz czasie wolnym;
    • wychowanie do wrażliwości na prawdę, dobro;
    • zaangażowanie społeczne;
    • dbałość o zdrowie;
    • poszukiwanie postaw w utworach literackich;
    • podnoszenie jakości edukacji przez działania, które uwzględniają zróżnicowane potrzeby rozwojowe oraz edukacyjne wszystkich uczniów.
    
W module I- dzieci czytają wybraną literaturę oraz ją ilustrują. Wspólnie prowadzimy rozmowy na temat wybranych pozycji literackich. Uczniowie mają możliwość słuchania lub oglądania fragmentów bajek. Bogaty księgozbiór naszej biblioteki umożliwia zróżnicowany wybór utworów literackich. Każda podjęta aktywność zachęca do poszukiwania swojej ulubionej książki.

Realizując cykle zajęć Mega Misji Orange, nasi uczniowie zdobywają wiedzę i ciekawe nagrody, które na pewno umilą nam czas spędzany  w świetlicy szkolnej oraz pomogą realizować dalsze zajęcia Mega Misji. Jesteśmy w pełni zaangażowani i chętni do śledzenia  dalszych przygód Julki, Kuby oraz Psotnika. Czekamy na kolejne wyzwania i możliwości zdobywania wiedzy. Zdobyte nagrody to ciekawe książki, bajki, gry oraz tablet.

Kolejny cykl zajęć z programu już za nami. Uczniowie dowiedzieli się o prawach, jakie im przysługują. Jednak z prawami idą też obowiązki, o czym należy pamiętać. Dzieci zapoznały się z takimi tematami jak:

  • Prawa w kontekście mediów, w tym elektronicznych
  • Prawa małego autora
  • Zasady bezpiecznego korzystania z mediów
  • Uwrażliwienie na potrzeby i trudności w dostępie do kultury informacji

Celem zajęć było kształtowanie oraz utrwalanie bezpiecznego korzystania z sieci i multimediów. Rozumienie, że ludzie mają równe prawa niezależnie od wyglądu, wyznania, urodzenia, statusu materialnego, narodowości, tradycji. Położono nacisk na rozwijanie umiejętności korzystania z przekazów medialnych; stosując ich wytwory w swojej twórczej działalności znając prawa autorskie. Zwrócono uwagę na utrwalanie wiadomości na temat czasu korzystania z multimediów oraz reagowanie na wszelkie zagrożenia.

Uczniowie rozwiązywali tematyczny quiz, pomagali Psotnikowi i  wykonali ciekawe prace plastyczne oraz ułożyli Kodeks Bezpiecznego Korzystania z Internetu.

Innowacja Pedagogiczna

„Mój świat – Moje zmysły”

Kolejny cykl zajęć realizowanej innowacji pedagogicznej w świetlicy szkolnej dotyczył zmysłu dotyku. Zmysł ten pozwala człowiekowi poznawać otaczający go świat. Receptory dotyku to złożoność i różnorodność odczuwania i czucia. Bez możliwości odczuwania dotyku nie bylibyśmy w stanie funkcjonować poprawnie. Zmysł ten jest niezwykle cenny, pełni on funkcję ostrzegawczą sygnalizując zagrożenie za pomocą bodźców bólowych. Jest także ważny w procesie nawiązywania relacji z innymi. Człowiek ma czucie powierzchowne oraz mechanizm czucia głębokiego, z którym wiąże się zmysł równowagi. Uczniowie w czasie zajęć mogli ćwiczyć swoją równowagę oraz odczucia poprzez różnego rodzaju tekstury i tor przeszkód. Dzieci aktywnie i bardzo chętnie przechodzili po sensorycznych przeszkodach. Wspólnie rozmawiano na temat odczuć oraz przeżyć, które towarzyszą człowiekowi w życiu. Wykonano wspólną tematyczną pracę plastyczną. Celem zajęć było zachęcanie i podejmowanie zabaw badawczych, które rozwijają zmysły; doświadczanie poprzez eksperymenty oraz zabawy z elementami sensorycznymi; nawiązywanie relacji i współpracy w grupie oraz rozwijanie empatii wobec osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Mega Misja – Język Mediów

Uczniowie w świetlicy szkolnej zrealizowali kolejny cykl zajęć, którego tematyką był język mediów. Dzieci poznały formy komunikatów medialnych w programach informacyjnych oraz rozrywkowych. Kształtowały umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych. Stworzyły krótkie programy telewizyjne. Uczniowie kierowali uwagę na wypowiedzi osób dorosłych, kolegów i koleżanek., słuchali i rozumieli komunikaty, uczucia i emocje jakie zostały im przekazywane. Dzieci odróżniały opinie od faktu, uczyły się o sposobach poruszania się w świecie informacji. Zilustrowały bajki i baśnie korzystając z narzędzi multimedialnych. Uczniowie rozmawiali o komunikatach przedstawianych za pomocą narzędzia jaką jest emotikon. Dobierali właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych. Dzieci wykonały tematyczne prace plastyczne oraz wysłuchały wybranych bajek dla dzieci.